До 135-річчя від дня народження Ігоря Сікорського (1889-1972), українського та американського авіаконструктора
Ігор Сікорський увійшов у світову історію авіації як автор перших у світовій практиці авіабудування багатомоторних літаків та гелікоптерів.
Майбутній авіаконструктор з’явився на світ у Києві, в сім’ї відомого психіатра, професора кафедри неврології та психіатрії медичного факультету Київського університету Святого Володимира Івана Сікорського.
Закінчив Морський кадетський корпус у Санкт-Петербурзі, однак морським офіцером, про що мріяли батьки, так і не став. Вступив до Київського політехнічного інституту. Починав з проектування гелікоптерів, ідею яких підказали малюнки славетного Леонардо да Вінчі. Був одним з організаторів Повітроплавного гуртка КПІ та активним членом Київського товариства повітроплавання. Пізніше зайнявся аеропланами.
1911 року аероплан Ігоря Сікорського побив світовий рекорд швидкості – 111 кілометрів на годину, а вже за рік у Києві авіаконструктор вперше в світі візьме на борт нового літака двох пасажирів і поставить ще один рекорд – одночасно у швидкості, висоті, відстані і вантажопідйомності літального апарату. Був нагороджений медалями від Російського технічного товариства і Київського товариства повітроплавання. За ці роки молодий авіатор, досі студент КПІ, стає зіркою авіабудування.
1912 року, не завершивши навчання в КПІ, Сікорський переїхав до Санкт-Петербурга, де став головним конструктором авіаційного відділення Російсько-Балтійського вагонного заводу. Він був переконаний, що майбутнє авіації – за великими багатомоторні літаками, здатними експлуатуватися в будь-яку пору року, обладнаними закритими комфортабельними кабінами і пасажирським салоном.
У серпні 1912 року Ігор Сікорський почав працювати над першим у світі багатомоторним літаком (повітряним кораблем) під назвою «Гранд», який став прототипом пасажирських, транспортних літаків і бомбардувальників. 10 травня 1913 року Ігор Іванович виконав короткий політ на висоті 10 метрів зі швидкістю 80 кілометрів на годину, а потім – перший повноцінний політ по колу.
23 грудня 1913 року в повітря вперше піднявся чотирьохмоторний літак «Ілля Муромець». Після його успішних випробувань рада Київського товариства повітроплавання звернулася до ради Петербурзького політехнічного інституту з проханням присвоїти Сікорському звання інженера-механіка без захисту ним дипломного проєкту, яке було задоволено.
«Ілля Муромець» пішов у серію, протягом кількох років було побудовано близько 85 літаків цього типу. У грудні 1914 року з них сформували перший у світі бойовий підрозділ важких багатомоторних літаків – Ескадру повітряних кораблів. Різні модифікації цього літака успішно застосовувалися на фронтах Першої світової війни: як бомбардувальники вони брали на борт до 900 кілограмів бомб, а в ролі дальніх розвідників могли перебувати у повітрі до 10 годин. За роки війни «Муромці» виконали від 300 до 400 бойових вильотів, скинувши на противника 48 тонн бомб.
У 1915 році Ігор Сікорський сконструював винищувач С-16 – літак супроводу повітряних кораблів «Ілля Муромець». Загалом до початку революції він створив близько 25 базових моделей літаків (без урахування їхніх модифікацій та спільних розробок), два гелікоптери, троє аеросаней і один авіадвигун.
Категорично не сприйнявши більшовицький переворот, Ігор Сікорський на початку 1918 року емігрував – спочатку до Великої Британії, потім до Франції, зрештою до США, де спочатку заробляв на життя викладанням математики.
5 березня 1923 року Сікорський заснував авіаційну фірму Sikorsky Aero Engineering Corporation. Упродовж 30-х років він створює літаючі човни, які могли перевозити пасажирів до міст, де не було аеропортів зі злітно-посадочними смугами. Справжнім шедевром стала чотиримоторна амфібія S-40, яка перевозила 40 пасажирів на відстань до 800 км або 24 пасажири – на 1500 км.
У 30-х рр. Ігор Іванович почав знову розробляти вертольоти. У вересні 1939 року він сам випробовує експериментальний вертоліт VS-300 (S-46), а у 1942 році його гвинтокрил XR-4 (VS-316) було прийнято на озброєння армією США.
Після війни фірма Сікорського стала визнаним лідером не лише у США, а й у світі. Величезним успіхом компанії стала розробка гелікоптера S-55, який у 1952 році вперше у світі здійснив трансатлантичний переліт. Останнім із вертольотів, розроблених особисто Сікорським у 1954-1955 роках, був S-58. Його численні модифікації експлуатувалися майже в п’ятдесяти країнах світу.
Займаючись конструкторською діяльністю, Ігор Сікорський створив у США 17 типів літаків і 18 типів гелікоптерів, більшість з яких випускалися серійно. Апарати Сікорського мали як цивільне, так і військове призначення. Підприємство Sikorsky Aircraft успішно функціонує донині, перебуваючи у складі американської військово-промислової корпорації Lockheed Martin – найбільшої у світі компанії військово-промислового комплексу.
Гелікоптерами Сікорського традиційно користуються президенти США та британські монархи. Особисто ним і під його керівництвом було розроблено 78 видів літальних апаратів. Його нагороджено 80 нагородами в галузі авіабудівництва.
Сьогодні оспівані Голівудом військові гвинтокрили «чорний яструб» виконують завдання в українському небі. А нове покоління авіаконструкторів в КПІ перед сесією приходять до пам’ятника геніального однокашника – потриматися за капелюха, попросивши у візіонера тої сили, що творить дива.
Помер «батько гелікоптерів» 26 жовтня 1972 року в місті Істон (штат Коннектикут, США). Похований на цвинтарі Святого Івана Хрестителя в місті Стратфорд у тому ж штаті. Розповідають, що у день похорону інверсійні сліди двох літаків, що пролітали перпендикулярними курсами, ніби утворили в небі великий хрест, немов прощаючись зі своїм творцем.
В Києві на честь Сікорського названо вулицю та міжнародний аеропорт в Жулянах, його ім’я 2016 року присвоєно Національному технічному університету України «Київський політехнічний інститут».
До 135-річчя від дня народження Ігоря Сікорського, українського та американського авіаконструктора Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого підготувала віртуальну книжкову виставку, на якій представлено документи з фондів НБУ імені Ярослава Мудрого.
Для пошуку інших видань радимо скористатися електронними ресурсами бібліотеки та традиційними картковими каталогами.
Інформацію підготувала завідувач відділу
обслуговування користувачів Оксана Круліковська
1/35
Абліцов, Віталій Григорович. Галактика «Україна» : Укр. діаспора : видат. постаті. / В. Г. Абліцов. – К. : КИТ, 2007. – 435 с. : іл.
Шифр зберігання: А666669
Ця книга – спроба інформаційно-популярного видання, присвяченого вихідцям з етнічних українських земель, які знайшли себе у Новому Світі й стали успішними американцями, європейцями чи австралійцями. Є серед них і видатний авіаконструктор, винахідник гелікоптера (Київ, 1909), конструктор потужних транспортних та пасажирських літаків (США) Ігор Сікорський.