Середа, 11 грудня 2024
| |||||||||
Навігаційне менюПро бібліотеку
Каталоги
Послуги
Навігаційне менюГромадська приймальня
Публічні закупівлі
Графік роботиЧетверта п'ятниця
кожного місяця –
санітарний день
(бібліотека не обслуговує користувачів). | До 220 років від дня народження Жорж Санд (Аврори Дюпен) (1804-1876), французької письменниці, новелістки, мемуаристки
Амандіна Аврора Люсіль Дюпен, у шлюбі Дюдеван, знана за псевдонімом Жорж Санд – французька новелістка, мемуаристка, соціалістка та феміністка. Одна з найпопулярніших авторів Європи за життя, в Англії 1830-х та 1840-х більш популярна, ніж Віктор Гюго та Оноре де Бальзак разом, одна з найвизначніших постатей у європейському романтизмі. Народилась у Парижі 1 липня 1804 року в сім’ї знатного дворянина і простолюдинки. Після загибелі батька внаслідок нещасного випадку бабуся і мати Аврори розірвали стосунки і дівчинка залишилась в маєтку бабусі-графині Ноан (пізніше успадкувавши його). 12 січня 1818 року її визначають в Августинській католицький жіночий монастир, де майбутня письменниця отримала стандартну освіту для того часу. Після закінчення навчання, Дюпен сильно захопилася читанням. Перевагу віддавала творам Ж.-Ж. Руссо, які якоїсь мірою сформували її майбутній світогляд. У 1822 році вийшла заміж за барона Казимира Дюдевана, народила сина і дочку. Однак цей шлюб виявився невдалим і через дев’ять років Аврора зважується на мужній крок: знаючи, що її засуджуватимуть рідні та увесь тодішній бомонд, вона залишає чоловіка в Ноан і вирушає до Парижа. Родовита і багата жінка винаймає дешеві умебльовані кімнати, а на прожиття заробляє, працюючи в газеті «Фігаро». Аврора Дюдеван відрізнялася вільною поведінкою, захоплювалася «чоловічими» видами спорту (стрільбою, фехтуванням і верховою їздою), любила ходити в чоловічому одязі і мала низький голос. Жінки з аристократичних родин у XIX ст. не мали права працювати. Намагаючись стати економічно незалежною від чоловіка, Аврора починає писати романи. Перший успіх – роман «Роза і Бланш» (1831), написаний спільно з літератором Жулем Сандо. Потім побачив світ перший самостійний роман – «Індіана» (1832). Аврора Дюдеван підписала твір чоловічим іменем «Жорж Санд». За «Індіаною» з’являються романи «Валентина» (1832), «Лелія» (1833), «Жак» (1834). Письменниця увійшла в літературу за часів, коли у романтичній прозі панували два жанри: історичний роман і «шалений» роман з нагромадженням неймовірних подій, боротьбою доведених до краю «фатальних» пристрастей, убивствами, жахіттями і т. д. Жорж Санд розробляє інший жанр – психологічний романтичний роман. Головною проблемою роману «Індіана» є так зване «жіноче питання». Безправність жінки у суспільстві авторка розглядає як один з виявів несправедливого суспільного устрою епохи Реставрації (дія роману відбувається у 1828 p.). Лейтмотивом усього твору є відчуття необхідності революційного перетворення суспільних звичаїв. У ньому побіжно виявляється вплив, який справила на Жорж Санд Липнева революція 1830 року. Усі ранні романи Жорж Санд мають камерний характер. У них мало персонажів. Простір розповіді залишається доволі тісним і обмеженим. Соціальні мотиви ще не набувають самостійного значення. Головне в них – розкриття психології. Але воно відбувається не послідовно, а стрибкоподібно. Жорж Санд зауважує лише душевні катастрофи, вибухи почуттів, а не їхній розвиток. Уже в «Індіані» письменниця відмовилася від строкатого стилю «шалених романів». Вона шліфує просту, гнучку і містку фразу. Другий період творчості Жорж Санд пов’язаний із її захопленням соціалістичними ідеями. Найбільший вплив на неї справив соціаліст-утопіст П’єр Леру. Письменниця перебувала у центрі духовного життя Парижа, Франції, Європи. Естетичні погляди Жорж Санд у цей період значно змінилися, її твори втрачають камерність. Вона виходить за межі вузького кола розкриття внутрішнього світу окремої людини. Письменниця однією з перших звертається до жанру соціального та соціально-утопічного романтичного роману, серед яких передусім слід назвати романи «Мопpa»(1837), «Орас» (1841-1842), «Мельник з Анжибо» (1844-1845), «Гріх пана Антуана» (1847). Окремої розмови вартий роман «Консуело» (1842-1843), один з найкращих творів письменниці. У ньому Жорж Санд здійснила спробу створити синтез психологічного, історичного, «шаленого» і соціального романтичного роману. В «Консуело» розкривається ставлення до мистецтва різних соціальних класів та груп на тлі життя XVIII ст Розвиваючи свій задум у продовженні «Консуело» – романі «Графиня Рудольштадт» (1843-1844), який виявився значно слабшим у художньому плані, Жорж Санд змальовує таємне товариство «Невидимих». У ньому на ґрунті довільного трактування найрізноманітніших теорій, релігій, філософій (християнство, вольтер'янство, масонство і т.д.) об’єдналися представники аристократії й суспільного дна. У 1841 році Жорж Санд і П’єр Леру заснували журнал «Незалежний огляд», який виходив до 1848 року. Саме в цьому часописі протягом 1841-1842 pp. друкувався роман Жорж Санд «Орас» – найвидатніший серед її соціальних романтичних романів. У цьому творі Жорж Санд виходить за межі долі окремого героя. Кульмінацією роману стає не катастрофа в духовному житті головного героя (як це було у психологічних романах), а велика історична подія – республіканське повстання 1832 року. Третій період творчості, що розпочався після 1848 pоку, позначений поступовим занепадом діяльності Жорж Санд. Вона продовжує писати романтичні твори, повернувшись до проблематики і стилю психологічних романів першого періоду («Сніговик», 1858; «Сповідь молодої дівчини», 1864 та ін.). У травні 1848 pоку за активну політичну діяльність письменницю мало не заарештували. У 1857 вона опублікувала роман «Даніелла», у 1854-1858 роках працює над «Історією мого життя». Аврора Дюдеван досягла визнання за життя. Баронеса приятелювала з такими митцями як Альфред де Мюссе, Проспер Меріме, батько і син Дюма, Бальзак, Віктор Гюго. Товаришувала зі співачкою та композиторкою Поліною Віардо, з котрої писала героїню роману «Консуело». Померла Жорж Санд 8 червня 1876 року в садибі Ноан поблизу містечка Шатору департаменту Ендр, де й похована. У XX ст. садиба стала літературним музеєм. Були пропозиції перенести прах письменниці у паризький Пантеон, проте від них відмовилися. У Національній бібліотеці України імені Ярослава Мудрого до ювілею видатної французької письменниці, новелістки, мемуаристки підготовлено книжкову виставку. В експозиції представлені її твори українською, французькою, німецькою та румунською мовами. Для пошуку інших документів цієї тематики радимо скористатися електронними ресурсами бібліотеки та традиційними каталогами.
Виставка експонується за адресою: вул. Грушевського Михайла, 1, 2-й поверх Термін експонування: 01 липня – 15 липня 2024 р.
Інформацію підготувала зав. відділу обслуговування користувачів Оксана Круліковська
|