Вівторок, 16 квітня 2024

Новини і події

Графік роботи

Четверта п'ятниця
кожного місяця –
санітарний день
(бібліотека не обслуговує користувачів).

До 80-річчя від дня народження Р. Г. Балаяна (1941),

українського кінорежисера, сценариста, продюсера,

народного артиста України

 

imageРоман Гургенович Балаян ‒ визначний український кінорежисер, сценарист, продюсер. Лауреат Державної премії СРСР (1987), народний артист України (1997), дійсний член Академії мистецтв України (2001), повний кавалер ордена «За заслуги» (2001, 2008, 2016), кавалер Ордена князя Ярослава Мудрого V ступеня (2020), член Національної спілки кінематографістів України та Європейської академії кіномистецтва (2008).

Народився Роман Балаян 15 квітня 1941 р. в селі Неркін Оратаг (Нагірний Карабах).

Батько загинув на фронті в 1942 році, не побачивши свого первістка. Мати працювала лікарем, у вільний від роботи час грала в аматорських театральних колективах.

З юнацьких років майбутній режисер виходив на сцену як актор театру м. Степанокерт. Згодом навчався театральній режисурі в Єреванському театральному інституті, а у 1969 році отримав фах кінорежисера Київського державного інституту імені І. К. Карпенка-Карого (курс Тимофія Левчука). За свого неформального кінематографічного вчителя вважає Сергія Параджанова, хоча і не став послідовником його екранної естетики.

Творчий період Романа Гургеновича розпочався з 1970 р. на Київській кіностудії художніх фільмів ім. О. Довженка (нині ‒ Національна кіностудія художніх фільмів імені Олександра Довженка), де було відзнято більшість картин. Саме на цій кіностудії мистецька доля поєднала творчий потенціал Балаяна з роботою таких надзвичайно талановитих українських митців, як оператори Вілен Калюта та Богдан Вержбицький, композитор Вадим Храпачов, актори Михайло Голубович, Кость Степанков, Ада Роговцева.

Радянський період творчої діяльності митця дозволив розширити список зіркових акторів, серед яких такі відомі постаті, як Олег Янковський, Олександр Абдулов, Олег Меньшиков, Олег Табаков, Людмила Гурченко, Микита Міхалков і Лев Дуров.

У 1996 році Роман Балаян створив і очолив кіностудію «Ilusion Films», де й до сьогодні знімає і продюсує нові стрічки.

У творчому доробку режисера ‒ тринадцять повнометражних ігрових фільмів; дві телевистави («Хто боїться Вірджинії Вульф», «Анфіса» (1992); короткометражна стрічка «Злодій» (1969, за оповіданням М. Черемшини «Злодія зловили»); документальні фільми  «Анатоль Петрицький» (1970, «Укркінохроніка»), «Ніч у музеї Параджанова» (1999, «Ілюзіон філмз»).

Екранізація літературної класики представлена в картинах «Каштанка» (1975), «Відлюдько» (1977), «Поцілунок» (1983), «Леді Макбет Мценського повіту» (1989), «Перше кохання» (1994).

Знаменита стрічка «Бережи мене, мій талісмане» (1986) відзначена головними призами «Золоте плато» на Міжнародному кінофестивалі в Авелліно (Італія) та отримала Ґран-Прі «Золотий тюльпан» на Міжнародному кінофестивалі в Стамбулі .

Картина «Філер» (1987) також відзначена на Міжнародному кінотижні у Вальядоліді (Іспанія, 1988), а актор Олег Янковський отримав приз за найкращу чоловічу роль.

Найвідоміша картина радянського періоду, що принесла всенародну любов і славу Роману Балаяну, - «Польоти уві сні та наяву» (1982), - була відзначена самою високою нагородою того часу - Державною премією СРСР (1987).

Пострадянський період творчості Романа Балаяна характеризують такі фільми, як «Два місяці, три сонця» (1998), що отримав Гран-прі Міжнародного правозахисного фестивалю «Сталкер» (Москва, 1998) та був відзначений на МКФ «Балтійська перлина» (Рига, 1998); «Ніч світла» (2004) та «Райські птахи» (2008), який завоював кінопремію «Ніка» в номінації «Найкращий фільм країн СНД та Балтії» (2009).

24 серпня 2020 року на Київському міжнародному кінофестивалі «Молодість» відбулась національна прем’єра фільму Романа Балаяна «Ми є. Ми поруч» з Ахтемом Сеїтаблаєвим у головній ролі. Новий фільм режисера з’явився майже через 12 років творчої перерви.

Роман Балаян ‒ беззаперечний авторитет в середовищі кінематографістів, режисер-філософ, який мовою кіномитця послідовно досліджує екзистенційні пласти психіки. Можливо, прихильність до екзистенціалізму, як творчого методу в розкритті таїн психічного буття людини, й криється беззаперечна актуальність творчого доробку Майстра кіно, адже саме екзистенціалізм позиціонує і досліджує людину, як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі, а основним проявом екзистенції є свобода, яка визначається як відповідальність за результат свого вибору.

До 80-річчя від дня народження Романа Балаяна в Національній бібліотеці України імені Ярослава Мудрого підготовлено книжкову виставку, яка представить життєвий та творчий шлях кіномитця.

До уваги користувачів ‒ численні інтерв’ю Романа Балаяна зі спогадами про колег за цехом, відверті роздуми щодо кінознімального процесу, режисерську професію, філософські міркування про класику на тлі сучасності, а також опубліковані критичні нариси та есе про фільми, що яскраво формують образ одного з визначних режисерів сьогодення, талант якого покликаний проникливо відтворювати щемливий нерв минаючої доби.

На виставці представлені документи і публікації з фондів бібліотеки. Для пошуку інших видань радимо скористатися електронними ресурсами бібліотеки та традиційними картковими каталогами.

 

Інформацію підготувала головний бібліотекар

відділу соціокультурної діяльності Сливка О. В.