Чергове засідання клубу «Бібліотека і Місто», яке відбулося 13 листопада 2014 року було присвячено гімназійній освіті Києва кінця ХІХ – початку ХХ століття. Тему висвітлював відомийдослідник київської старовини Михайло Борисович Кальницький. Захоплення історією міста, що зародилося ще у шкільні роки, згодом стало його професією. В 1983 році він вперше виступив у пресі з результатами своїх досліджень, і з того часу підготував понад 2 тисячі журнальних і газетних публікацій. Автор чи співавтор більш як 20 книг, п’ять з яких вийшли у видавництві «ВАРТО»,якеспеціалізується на виданні книг і мультимедійних дисків з історичної, краєзнавчої тематики та у галузі соціальної інфраструктури.
Історик-архівіст М. Кальницькийактивно займається вивченням та охороною культурної спадщини столиці.Вінчлен редколегії та автор багатьох статей томів «Київ» енциклопедичного видання Звода пам’яток історії та культури України.
Книга «Гимназии и гимназисты», з якою знайомилися присутні, розкриває історію київських шкіл, багату на різноманітні цікаві сюжети. Це і діяльність найвизначніших київських педагогів, це і екскурсія у навчальні заклади, де за партами сиділи письменники Михайло Булгаков і Костянтин Паустовський, поети Анна Ахматова і Максим Рильський, піаніст Володимир Горовіц та балетмейстер Серж Лифар, скульптори Олександр Архипенко та Іван Кавалерідзе, актриса Алла Тарасова і кінорежисер Григорій Козинцев, академіки Отто Шмідт і Феофіл Яновський та багато інших.
У виданні можна дізнатися про історію місць і місцевостей Києва, де зводилися будівлі для гімназій; мотиви, якими керувалася міська влада, а іноді і окремі бізнесмени та чиновники, що лобіювали відповідні рішення про відведення землі для учбових закладів; особливості матеріального забезпечення тодішньої освітньої системи; перетворення гімназій на трудові школи; про зразки неодмінної гімназійної форми; про рубрики кондуїтних списків класного журналу тощо.
Нарешті в книзі наведено різні скандальні сюжети – від підпільної торгівлі темами екзаменаційних творів до боротьби начальства гімназій з падінням моралі серед вихованців.
Свій виступ Михайло Кальницький супроводжував багатим документальним відеорядом, що викликало особливий інтерес у присутніх у залі студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка, слухачів МАНу та їх наставників, вчиталів київських шкіл та бібліотечних працівників міста.
Наприкінці автор висловив надію, що позитивний досвід, накопичений у часи «класичної освіти», не буде забутий і в сьогоднішніх київських школах, гімназіях і ліцеях, і знайде успішне застосування. А наші учні та їх вчителі не залишаться байдужими до досягнень і помилок своїх далеких попередників.