Субота, 12 липня 2025

Новини і події

Графік роботи

Четверта п'ятниця
кожного місяця –
санітарний день
(бібліотека не обслуговує користувачів).

Бюлетень щотижневої оперативної інформації «Мовна політика. Мовна проблематика» 12.05–16.05.2025

Бюлетень

щотижневої оперативної інформації

«Мовна політика. Мовна проблематика»

 

12.05–16.05.2025

 

Мова і «русский мир». Що не так із обранням мовного омбудсмена України? – Галина Терещук

8 липня цього року завершується термін перебування на посаді урядо-вого уповноваженого з захисту державної мови Т. Креміня. Його кандидату-ри немає у списку претендентів на наступні 5 років. Але трьома владними ін-ституціями подано кандидатури, які не мають досвіду правозахисної діяльно-сті. Вже чимало українських політиків, активістів висловили занепокоєння тим, що Офіс президента втручається у питання обрання мовного омбудсмена і називають це небезпечною тенденцією ‒ особливо у час війни. Опубліковано коментарі С. Літинського, який відомий тим, що захищає майже 15 років ук-раїнську мову, зокрема, у судах, був одним із претендентів на посаду мовно-го омбудсмена у 2020 році; народного депутата України від «ЄС» М. Княжи-цького; військовослужбовця А. Петрівського. Докладніше: https://www.radiosvoboda.org/a/mova-bezpeka-viyna-zbroya-ukrayina/33410777.html

 

Моя дитина – єдина українськомовна в класі. Як Україна може про-грати мовну війну? – Надія Потоцька

Консультантка зі стратегічних комунікацій, амбасадорка ефективного читання зазначає: «На третій рік повномасштабної війни моя дитина – єдина українськомовна у класі київської приватної школи. Навіть попри викладан-ня українською та державну політику, щоденне середовище дітей – російсь-комовне. І це не виняток, а системна проблема, яку ми досі не хочемо визна-вати. Русифікація триває не в Telegram-каналах і не в ефірах, а в розмовах дітей на перервах, на дитячих днях народження, у батьківських чатах. Це не питання стилю – це питання національної безпеки. Бо мова – це не лише засіб спілкування, це ідентичність, ключ до освіти й основа стійкості. І якщо ми втрачаємо українську в дітях – ми втрачаємо Україну в майбутньому». Вона наводить результати останніх опитувань Центру Разумкова і КМІС, дані від ГО «Спільномова», аналізує ситуацію, що склалася, а також пропонує кроки від держави для збереження української (інвестиції в українське – блогерів, програми, фільми, літературу; суворіше блокування російського контенту в інтернеті; кампанії на популяризацію української мови; мова держслужбов-ців; жорсткіші покарання закладам та інституціям, які не дотримуються мов-них правил; більше повноважень Уповноваженому із захисту державної мо-ви) та поради батькам (публічно говорити; тиснути на школи; підтримувати українськомовних дітей; не мовчати в чатах; розмови з іншими батьками; не критикувати за суржик та помилки; контролювати мову на гуртках, клубах та інших заходах). Докладніше: https://life.pravda.com.ua/columns/moya-ditina-yedina-ukrajinskomovna-v-klasi-yak-ukrajina-mozhe-prograti-movnu-viynu-307925/

 

***

 

У французьких коледжах та ліцеях почнуть вивчати українську як другу іноземну. – Олександр Кравченко

«Міністерка національної, вищої освіти та досліджень Франції Елізабет Борн повідомила про запуск пілотного проєкту з викладання української мо-ви як другої іноземної у французьких коледжах та ліцеях, починаючи з 2025 навчального року», – йдеться у повідомленні посольства України у Франції. Зазначається, що на першому етапі проєкт буде реалізовано в чотирьох ака-демічних регіонах Франції: Паризький регіон, Приморські Альпи (Ніцца), Версаль, Крете́й. Докладніше: https://lb.ua/culture/2025/05/09/675585_frantsuzkih_koledzhah_litseyah.html

 

 

Випуск підготувала

В. В. Пижевська,

головний бібліограф сектору оперативного інформування

та розповсюдження інформації відділу НАУІ

Інформцентру з питань культури та мистецтва,

E­mail: infocenter@nplu.org ; info_nplu@ua.fm

контакт. тел.: 425­23­26